Filatelie is meer dan postzegels verzamelen
Filatelie is meer dan postzegels verzamelen
Home » Artikels » Reclame op zegels

Reclame op Postzegels

Reclame is overal en is van alle tijden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zelfs postzegels kunnen worden gebruikt voor reclame-doeleinden.
Het begon al in 1892 toen in Nieuw-Zeeland de mogelijkheid werd geboden om op de ACHTERZIJDE van postzegels een reclame-boodschap te laten drukken (uiteraard tegen betaling).
In de volgende figuur (gevonden op internet) is het totale aanbod van deze "ADSONS" van toen verwerkt.

reclamenz1893.large.jpg

Deze zegels zijn zeer gezocht en nog wel te koop tegen de aanzienlijke prijs van 30 dollar per stuk. Maar ja, er zijn er dan ook niet zoveel meer te vinden.


Een andere mogelijk was er in Frankrijk aan het einde van de twintiger jaren van de vorige eeuw.
Toen konden velranden worden bedrukt. De verscheurde vellen werden in postzegelboekjes verwerkt.
Hier een voorbeeld (op internet gevonden):

reclamefrankrijk.large.jpg

In België ging men in de periode 1930-1941 over tot het drukken van reclame op een gedeelte van het postzegelvel.
Het resultaat was dan een postzegel met een aanhangsel, ook getand in de normale tanding.
In België worden deze zegels met aanhangsel "reclamezegels" of "pubs" genoemd. Er zijn er totaal 171 verschillende van.
Ik heb er eentje in mijn eigen verzameling:

reclamebelgie.large.jpg

Deze "pub" uit 1936/1937 staat in de Belgische Catalogus als nummer PU93, met een waarde van 60 cent.


In de dertiger jaren van de 20e eeuw gaf de Engelse Post ook postzegelboekjes uit met reclame op TABS met het formaat van een gewone postzegels. Ik heb hier een enkel voorbeeld kunnen vinden:

edwardreclame.large.jpg

In Zuid-Afrika gaan ze heel rigoreus te werk.
De posterijen maken van een postzegel een "blokje" waarop een of andere firma zijn teksten kan plaatsen.
De post zal daar wel dubbel aan verdienen!
Hier een voorbeeld van een gekend Veilinghuis:

reclameza.large.jpg

Bovenstaande voorbeelden behoren tot de categorie waarbij een firma betaald voor de reclame.
De drukkerijen van postzegels maken echter gewoon (gratis) reclame voor zichzelf door hun naam op de velrand te drukken.
Zoals in het volgende voorbeeld:

reclamedrukkerij.large.jpg

Deze postzegel van Cyprus werd in Londen gedrukt en dat laat de drukker duidelijk weten.



Bovenstaande voorbeelden hebben allemaal te maken met het overduidelijk drukken van dingen die goed om aandacht vragen.
Er zijn ook postzegels met "sluikreclame", de reclame is als het ware verstopt in het ontwerp.
Daarvan heb ik 2 voorbeelden op een andere site gezet.


Zie:
http://filavaria.punt.nl/index.php?r=1&id=469081 (Philips)
http://filavaria.punt.nl/index.php?r=1&id=469298  (Shell)
http://filavaria.punt.nl/index.php?r=1&id=516376&tbl_archief=0#516376  (Italië)