Filatelie is meer dan postzegels verzamelen
Filatelie is meer dan postzegels verzamelen
Home » Berlijn » Luchtbrug 1948

Luchtbrug 1948-1949

bluchtbrug1959.large.jpg

(Deze postzegel (West-Berlijn nummer Mi-188) werd uitgegeven in 1959, 10 jaar na de beroemde luchtbrug)

Via de Berlijnse Luchtbrug werd de stad West-Berlijn door de Verenigde Staten en Groot-Brittannië bevoorraad ten tijde van de Koude Oorlog tussen 26 juni 1948 en 12 mei 1949.


Amerikaanse postzegel ter herdenking van de luchtbrug

De aanleiding
Midden in de Sovjet-bezettingszone van Duitsland lag Berlijn, dat na de overwinning van de geallieerden op nazi-Duitsland was opgedeeld in een Amerikaanse, een Britse, een Franse en een Sovjet-sector.
Toen in de westelijke bezettingszones de D-mark werd ingevoerd, verklaarde Stalin dat dat in strijd was met de gezamenlijke afspraken.
Als reactie hierop sloot hij de toegangswegen af en startte daarmee de blokkade van Berlijn.


Herinneringsstempel van een postzegeltentoonstelling, 60 jaar na de actie.

De start
Overleg tussen de Amerikanen en de Britten leidde op 25 juni 1948 tot de instelling van de luchtbrug.
Het eerste, Amerikaanse, toestel landde op 26 juni op de luchthaven Tempelhof. Hiermee werd de Amerikaanse Operatie "Vittles" gestart. De Britse Operatie "Plain Fare" volgde twee dagen later.
De Fransen die ook een sector in Berlijn hadden deden niet mee: zij hadden hun vliegtuigen nodig in Indochina, waar zij een onafhankelijkheidsoorlog uitvochten.


Vliegveld Tempelhof



Logistiek
Om deze enorme hoeveelheid vluchten te verwerken was het volgende systeem opgezet:
De luchtkorridors werden voor éénrichtingsverkeer ingesteld. Er werd gevlogen vanaf Hamburg en Frankfurt am Main naar Berlijn en van Berlijn naar Hannover.
De vliegtuigen vlogen op vijf hoogtes.
Een piloot mocht één poging doen om te landen. Mislukte dit, dan moest hij met zijn vracht terug naar West-Duitsland.
Door dit systeem kon in Berlijn iedere drie minuten een vliegtuig landen. Na het lossen (binnen een half uur) ging het vliegtuig weer leeg terug naar West-Duitsland.


Amerikaans vliegtuig boven vliegveld Tempelhof

Resultaat
In totaal waren van juni 1948 tot mei 1949 ongeveer 2,3 miljoen ton vracht, waaronder 1,44 miljoen ton kolen, 490.000 ton levensmiddelen en 160.000 ton bouwmaterialen voor de uitbouw van de luchthavens vervoerd.
Bij de ongeveer 278.000 vluchten kwamen meerdere dodelijke ongevallen voor.
In totaal kwamen 78 mensen bij deze ongevallen om het leven (31 Amerikanen, 41 Britten en 6 Duitsers).


(In Frankfurt werd na de operatie dit monument opgericht)

(bron: bovenstaande tekst is afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijnse_Luchtbrug)